Regulamin
REGULAMIN
PRZEWOZU OSÓB, RZECZY I ZWIERZĄT ŚRODKAMI TRANSPORTU
Kaliskich Linii Autobusowych Sp. z o.o.
z siedzibą w Kaliszu przy ul. Wrocławskiej 30-38,
obowiązujący od dnia 17.01.2025 roku
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
Regulamin Przewozu Osób, Rzeczy i Zwierząt Środkami Transportu Kaliskich Linii Autobusowych Sp. z o.o. z siedzibą w Kaliszu przy ulicy Wrocławskiej 30-38, obowiązujący od dnia 17.01.2025r. (zwany dalej „Regulaminem”) określa zasady przewozu osób, rzeczy i zwierząt środkami transportu Kaliskich Linii Autobusowych Spółka z o.o. oraz prawa i obowiązki pasażerów wynikające z zawarcia umowy przewozu i znajduje zastosowanie w gminnych przewozach pasażerskich o charakterze użyteczności publicznej na obszarze Miasta Kalisza i liniach komunikacyjnych organizowanych przez Miasto Kalisz na obszarze gmin, z którymi zawarto porozumienie o wspólnej organizacji publicznego transportu zbiorowego.
§2
Użyte w treści Regulaminu określenia oznaczają:
- organizator przewozów – Miasto Kalisz;
- operator (KLA) – Kaliskie Linie Autobusowe Sp. z o.o. uprawniona do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie przewozu osób, która zawarła z organizatorem umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego;
- pojazd (autobus) – środek transportu wykorzystywany przez operatora w publicznym transporcie zbiorowym;
- kaliska komunikacja miejska – transport osób, rzeczy i zwierząt domowych wykonywany przez operatora komunikacji miejskiej na terenie Miasta Kalisza i gmin, z którymi Miasto Kalisz podpisało porozumienia dotyczące realizacji zadania publicznego polegającego na świadczeniu usług transportu zbiorowego;
- pasażer – osoba, która zawarła umowę przewozu;
- kierujący pojazdem (autobusem) – osoba uprawniona do kierowania środkiem transportu;
- kontroler – osoba uprawniona do przeprowadzania kontroli biletów poprzez posiadane upoważnienie operatora do kontroli biletów;
- Karta Elektroniczna KLA (KE) – bezkontaktowa, elektroniczna karta będąca elektroniczną portmonetką i nośnikiem okresowych biletów elektronicznych, obowiązujących w kaliskiej komunikacji miejskiej i występującą w dwóch rodzajach:
a) jako karta imienna (personalizowana), będąca nośnikiem elektronicznych biletów jednorazowych i okresowych oraz informacji o ulgach,
b) jako karta na okaziciela, będąca nośnikiem elektronicznych biletów jednorazowych; - Karta Mieszkańca – Kaliska Karta Mieszkańca, Kaliska Karta Rodzina 3+ lub Kaliska Karta Senior, stanowiące nośnik danych w formie mobilnej i/lub plastikowej karty, uprawniające do korzystania z ulg, zwolnień i preferencji oferowanych przez Organizatora oraz podmioty biorące udział w Programie „Kaliska Karta Mieszkańca”;
- bilet – bilety określone w Zarządzeniu nr 724/2017 Prezydenta Miasta Kalisza z dnia 28.11.2017r. w sprawie ustalenia wysokości opłat pobieranych przez operatora publicznego transportu zbiorowego w granicach administracyjnych miasta Kalisza (z późn. zm.) oraz Zarządzeniu nr 810/2022 Prezydenta Miasta Kalisza z dnia 13.12.2022r. w sprawie ustalenia wysokości opłat pobieranych przez operatora publicznego transportu zbiorowego za usługi przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym środkami komunikacji miejskiej na terenie sąsiadujących miast gmin w ramach zawartych porozumień, które to bilety mogą zostać nabyte przez pasażerów w formie:
1) biletu papierowego, emitowanego przez KLA,
2) biletu papierowego zakupionego u kierującego autobusem KLA,
3) biletu elektronicznego, zakupionego w aplikacji mobilnej,
4) biletu elektronicznego zapisanego na KE lub KKM,
5) biletu papierowego lub elektronicznego zakupionego w biletomacie;
- wezwanie do zapłaty – dokument wystawiany na podstawie art. 33a ust. 3 Ustawy Prawo Przewozowe – w razie stwierdzenia braku odpowiedniego dokumentu przewozu Operator wystawia wezwanie do zapłaty obejmujące właściwą należność za przewóz i opłatę dodatkową;
- aplikacja mobilna – system umożliwiający zakup biletu w formie elektronicznej na urządzeniu mobilnym obsługującym ten system. Wykaz operatorów aplikacji mobilnych współpracujących z KLA znajduje się na stronie internetowej: kla.com.pl .
ROZDZIAŁ II
ZASADY KORZYSTANIA Z USŁUG PRZEWOZOWYCH
§3
- Z chwilą wejścia do pojazdu pasażer zawiera umowę przejazdu i akceptuje zapisy niniejszego Regulaminu.
- Do przestrzegania przepisów niniejszego Regulaminu zobowiązani są pasażerowie, kierujący pojazdem oraz kontrolerzy.
- Pasażerowie korzystający z przejazdów pojazdami komunikacji miejskiej zobowiązani są do stosowania się do poleceń i wskazówek wydanych przez kierujących pojazdem oraz kontrolerów mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa pasażerów, prawidłowe funkcjonowanie przewozów organizowanych przez Miasto Kalisz oraz egzekwowanie niniejszych przepisów porządkowych.
- Sposób uzyskania i zasady korzystania z KE uregulowane zostały w Regulaminie korzystania z Karty Elektronicznej Kaliskich Linii Autobusowych z dnia 17 marca 2017 roku (dalej: Regulamin KE).
- Sposób uzyskania i zasady korzystania z KKM uregulowane zostały w Regulaminie przyznawania, wydawania i korzystania z „Kaliskiej Karty Mieszkańca” wraz z wzorem karty oraz wzorem wniosku o wydanie karty, stanowiącego Załącznik nr 2 do Zarządzenia nr 759/2024 Prezydenta Miasta Kalisza z dnia 10 grudnia 2024 roku (dalej: Regulamin KKM).
ROZDZIAŁ III
OPŁATY ZA PRZEJAZD
§4
Wysokość opłaty za przejazd podana jest do publicznej wiadomości w Cenniku biletów KLA, dostępnym w autobusach i na stronie www.kla.com.pl.
§5
Za przewóz bagażu podręcznego, wózków dziecięcych, rowerów i zwierząt domowych nie pobiera się opłat.
ROZDZIAŁ IV
RODZAJE BILETÓW
§6
- Rodzaje biletów określone zostały w Zarządzeniu nr 724/2017 Prezydenta Miasta Kalisza z dnia 28.11.2017r. w sprawie ustalenia wysokości opłat pobieranych przez Operatora publicznego transportu zbiorowego w granicach administracyjnych Miasta Kalisza (z późn. zm.) oraz Zarządzeniu nr 810/2022 Prezydenta Miasta Kalisza z dnia 13.12.2022r. w sprawie ustalenia wysokości opłat pobieranych przez Operatora publicznego transportu zbiorowego za usługi przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym środkami komunikacji miejskiej na terenie sąsiadujących miast i gmin w ramach zawartych porozumień (z późn. zm.).
- Organizator oferuje pasażerom bilety jednorazowe miejskie oraz bilety okresowe, w wariancie uprawniającym do przejazdów wyłącznie w granicach administracyjnych Miasta Kalisz oraz w wariancie uprawniającym do przejazdów zarówno w granicach administracyjnych Miasta Kalisz, jak i na terenie sąsiadujących miast i gmin w ramach zawartych porozumień (dalej: bilety podmiejskie).
§7
Rodzaje biletów okresowych i sposób ich dystrybucji:
- bilet okresowy imienny do nabycia w Punkcie Obsługi Klienta (ul. Podmiejska 2A), w punktach sprzedaży biletów, w aplikacji mobilnej oraz w biletomatach,
- bilet jednodniowy jest odmianą biletu okresowego, umożliwiającego okazicielowi dowolną ilość przejazdów wszystkimi liniami w granicach miasta Kalisza w dniu skasowania w Punkcie Obsługi Klienta (ul. Podmiejska 2A), w punktach sprzedaży biletów, w biletomatach lub w dniu zakupu z wykorzystaniem aplikacji telefonicznej,
- bilet jednogodzinny jest odmianą biletu okresowego, umożliwiającego okazicielowi dowolną ilość przejazdów wszystkimi liniami w granicach miasta Kalisza w ciągu jednej godziny od momentu dokonania jego zakupu u kierowcy lub z wykorzystaniem aplikacji telefonicznej.
§8
Na wniosek pasażera zakodowany elektroniczny bilet okresowy imienny może zostać anulowany tylko przed rozpoczęciem okresu jego ważności, wówczas pasażer otrzymuje zwrot całej kwoty stanowiącej równowartość biletu. W pozostałym zakresie opłata za niewykorzystane bilety okresowe nie podlega zwrotowi.
ROZDZIAŁ V
SPRZEDAŻ BILETÓW
§9
Bilety uprawniające do przejazdów środkami komunikacji miejskiej mogą być nadrukowane lub zapisane na nośnikach:
- papierowych,
- w formie kart elektronicznych,
- w formie biletu elektronicznego zakupionego przez aplikację mobilną.
§10
- Opłatę za przejazd pasażer uiszcza poprzez zakup, skasowanie odpowiedniego biletu lub spełnienie ustalonych przez operatora lub organizatora publicznego transportu zbiorowego warunków dostępu do środka transportu, do których odwołania są na końcu niniejszego dokumentu.
- Opłata za bilet zakupiony u kierującego pojazdem powinna być uiszczona kwotą odliczoną.
- Pasażer jest zobowiązany do przestrzegania ustaleń w zakresie cen biletów i innych opłat, uprawnień do przejazdów bezpłatnych i ulgowych oraz przepisów taryfowych obowiązujących w kaliskiej komunikacji miejskiej.
- Pasażer zobowiązany jest niezwłocznie po wejściu do pojazdu przed zajęciem miejsca stojącego lub siedzącego, w zależności od wybranej formy biletu dokonać zarejestrowania lub skasowania:
- biletu papierowego – skasować bilet w kasowniku i sprawdzić, czy znak kasujący na bilecie papierowym jest czytelny lub nabyć bilet papierowy u kierującego pojazdem oraz zachować bilet na czas podróży. W razie nieczytelnego znaku kasującego pasażer ma obowiązek zgłoszenia tego faktu kierującemu pojazdem na następnym przystanku, okazując bilet kierującemu pojazdem w celu potwierdzenia jego ważności;
- elektronicznej portmonetki, albo biletu elektronicznego zapisanego na elektronicznej karcie – dokonać rejestracji posiadanej karty, a następnie wyrejestrowania jej przy wysiadaniu z autobusu w jednym z kasowników umieszczonych w pojeździe;
- biletu elektronicznego w aplikacji mobilnej – dokonać zakupu biletu elektronicznego w wybranej aplikacji mobilnej (zbiletem.pl, mPay, moBiLET), w takim przypadku za moment skasowania biletu uznaje się moment potwierdzenia zakupu biletu w systemie. Pasażer korzystający z aplikacji mobilnych ma obowiązek przestrzegania regulaminów operatorów tych aplikacji;
- w przypadku problemów z zarejestrowaniem przez pasażera KE/KKM lub braku kodu kasującego na bilecie papierowym, pasażer powinien powtórzyć próbę w innym kasowniku, a wszelkie nieprawidłowości w tym zakresie zgłosić kierującemu pojazdem;
- brak możliwości zakupu biletu w aplikacji mobilnej nie zwalnia pasażera z obowiązku zakupu biletu w innej formie.
- Pasażerowie nieposiadający ważnego biletu na przejazd zobowiązani są do zakupu biletu u kierującego pojazdem niezwłocznie po wejściu do pojazdu, przed ruszeniem autobusu z przystanku lub na następnym przystanku.
- Pasażerowi nie wolno odstępować skasowanego biletu innej osobie.
- Pasażer, który zajął miejsce stojące lub siedzące w pojeździe jest zobowiązany do posiadania:
- ważnego biletu na okaziciela lub imiennego – uprawniającego do przejazdu na danej linii lub trasie,
- ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do przejazdu ulgowego lub bezpłatnego w razie korzystania z takiego uprawnienia.
- Pasażerowie posiadający ważny bilet na przejazd są bezwzględnie obowiązani okazać go na każdorazowe żądanie kierującego pojazdem lub kontrolera.
- Wraz z ważnym biletem, pasażer obowiązany jest okazać na każdorazowe żądanie kierującego pojazdem lub kontrolera dokumenty uprawniające do przejazdu ulgowego lub bezpłatnego, o ile posiada bilet na przejazd ulgowy albo bezpłatny.
- W trakcie kontroli biletów przez kierującego pojazdem lub kontrolerów pasażer obowiązany jest stosować się do zapisów ust. 8-9. W przypadku stwierdzenia braku biletu na przejazd lub uprawnienia do przejazdu bezpłatnego/ulgowego, pasażer traktowany jest jak pasażer bez ważnego biletu.
- Kierujący pojazdem jest zobowiązany przed wydaniem biletu pasażerowi sprawdzić, czy bilet został wydany zgodnie z jego życzeniem. Takiej samej czynności powinien dokonać pasażer niezwłocznie po otrzymaniu biletu.
- Pasażer, płacąc za przejazd, zobowiązany jest żądać wydania biletu. Bilet należy zachować do kontroli i okazywać na każdorazowe wezwanie.
- Należności wynikające z zawarcia umowy przewozu pasażer może uregulować:
- gotówką w PLN: u kierującego pojazdem, w kasach biletowych, w automatach biletowych i wyznaczonych punktach sprzedaży,
- kartą płatniczą oraz ewentualnymi innymi instrumentami płatniczymi: w kasach biletowych i w wyznaczonych automatach biletowych oraz punktach sprzedaży,
- w formie elektronicznej: w przypadku zakupu w aplikacji mobilnej.
- Opłaty i stawki stosuje się w wysokości obowiązującej w dniu zawarcia umowy przewozu.
- Dokumenty przewozu: przerobione, zafoliowane, nienależące do okaziciela, z niepoświadczonymi adnotacjami, zniszczone (w tym podarte i sklejone), a także takie, z których nie można odczytać danych albo na których nieczytelne są zabezpieczenia, uważa się za nieważne.
ROZDZIAL VI
KONTROLA DOKUMENTÓW PRZEWOZU
§11
- Kontroli dokumentów przewozu osób i bagażu może dokonywać organizator lub osoba przez niego upoważniona oraz operator lub osoba przez niego upoważniona, legitymująca się identyfikatorem umieszczonym w widocznym miejscu.
- Osoba dokonująca kontroli:
- jest obowiązana do okazywania w sposób widoczny dla pasażerów identyfikatora, uprawniającego do przeprowadzania kontroli biletów,
- jest uprawniona do nakładania należności przewozowych wraz z opłatą dodatkową w wysokości określonej w § 14.
- Identyfikator, o którym mowa w ust. 2 pkt. 1, zawiera w szczególności:
- nazwę operatora;
- numer identyfikacyjny osoby dokonującej kontroli dokumentów przewozu osób lub bagażu;
- zdjęcie kontrolującego;
- zakres upoważnienia;
- okres ważności;
- podpis wystawcy (operatora).
- Podczas kontroli biletów, pasażer obowiązany jest okazać ważny bilet uprawniający go do przejazdu lub dokument poświadczający uprawnienie do przejazdu bezpłatnego, a na wezwanie przedstawić dokument poświadczający uprawnienie do przejazdu ulgowego.
- Wezwanie do zapłaty wystawia się na podstawie dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości pasażera lub podanych przez niego danych osobowych pod rygorem odpowiedzialności karnej.
- W razie braku dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości lub odmowy jego okazania przez pasażera, kontroler ma prawo zwrócić się do Policji lub innych organów porządkowych, które mają – zgodnie z przepisami prawa – uprawnienia do ustalania tożsamości, o podjęcie tych czynności.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 6, do czasu przybycia funkcjonariuszy Policji lub innych organów porządkowych, mających uprawnienia do ustalania tożsamości, pasażer obowiązany jest pozostać w miejscu przeprowadzania kontroli, albo w innym miejscu wskazanym przez kontrolera.
§12
- Za nieważny uznaje się:
- bilet papierowy:
- bez właściwych nadruków ustalonych przez operatora usług przewozowych,
- bez wydruku potwierdzającego skasowanie,
- z nieprawidłowym wydrukiem, o ile fakt ten nie zostanie zgłoszony kierującemu pojazdem,
- wielokrotnie skasowany,
- skasowany po wezwaniu do okazania lub okazany po przeprowadzonej kontroli biletów,
- zniszczony,
- noszący ślady ingerencji chemicznej lub mechanicznej,
- o zaniżonej wartości,
- odstąpiony innej osobie,
- czasowy, po upływie czasu określonego na bilecie.
- bilet miesięczny:
- nieważny na danej linii lub trasie,
- o zaniżonej wartości,
- którego okres ważności upłynął,
- imienny, odstąpiony innej osobie.
- bilet papierowy:
§13
- Za pasażera bez ważnego dokumentu przewozu uważa się pasażera, który:
- nie okazał ważnego:
- biletu na przejazd,
- dokumentu poświadczającego uprawnienie do korzystania z biletu ulgowego,
- dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego przejazdu,
- dokumentu ze zdjęciem potwierdzającego tożsamość i wiek albo nie potwierdził swoich danych przy użyciu aplikacji mObywatel;
- okazał:
- bilet zniszczony w stopniu uniemożliwiającym odczytanie danych, podarty albo zafoliowany,
- bilet lub dokument poświadczający uprawnienie do ulgowego przejazdu nienależący do okaziciela (dotyczy dokumentów imiennych), z niepoświadczonymi adnotacjami lub taki, co do którego istnieje uzasadnione podejrzenie, że został podrobiony lub przerobiony,
- ulgowy bilet, a żadna ulga mu nie przysługuje,
- naruszył przepisy o przewozie zwierząt lub rzeczy.
- nie okazał ważnego:
§14
- Przy obliczaniu należności za przejazd bez ważnego dokumentu przewozu ustala się:
- opłatę za przejazd,
- opłatę dodatkową za przejazd, ustaloną jak poniżej.
- W przypadku jazdy bez odpowiedniego, ważnego biletu – nalicza się od pasażera dodatkową opłatę w wysokości 50 krotności ceny biletu jednorazowego, normalnego w granicach administracyjnych Miasta Kalisza.
- W przypadku jazdy bez dokumentu uprawniającego do przejazdów ulgowych lub za brak dokumentu uprawniającego do przejazdu bezpłatnego nalicza się od pasażera dodatkową opłatę w wysokości 40 krotności ceny biletu jednorazowego, normalnego w granicach administracyjnych Miasta Kalisza.
- W przypadku spowodowania zatrzymania autobusu bez uzasadnionej przyczyny nalicza się od pasażera dodatkową opłatę w wysokości 150 krotności ceny biletu jednorazowego, normalnego w granicach administracyjnych Miasta Kalisza.
- Za nieprzestrzeganie obowiązku zarejestrowania przejazdu z wykupionym na karcie elektronicznej biletem okresowym nalicza się od pasażera dodatkową opłatę w wysokości 5 krotności ceny biletu jednorazowego, normalnego w granicach administracyjnych Miasta Kalisza.
- W przypadku udokumentowania przez podróżnego w terminie 7 dni od dnia przewozu uprawnień do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu, opłata dodatkowa ulega umorzeniu, po uiszczeniu opłaty Opłata manipulacyjna wynosi 10% opłaty dodatkowej.
- W zakresie obliczenia wysokości opłaty dodatkowej, o której mowa w ust. 2 – 5 każdorazowo przyjmuje się cenę biletu z dnia nałożenia opłaty dodatkowej.
§15
W razie awarii lub uszkodzenia pojazdu, pasażerowi posiadającemu ważny bilet przysługuje prawo kontynuowania jazdy na podstawie tego samego biletu następnym pojazdem tej samej linii lub innej linii, przebiegającej tą samą trasą, albo pojazdem zastępczym.
ROZDZIAŁ VII
OBSŁUGA INFORMACYJNA PASAŻERÓW
§16
Pasażerowie mogą uzyskać informacje dotyczące korzystania z usług komunikacji miejskiej w następujący sposób:
- na przystankach – w zakresie dotyczącym rozkładów jazdy udostępnionych przez organizatora,
- w aplikacji Kiedy Przyjedzie – informacja o rzeczywistym położeniu autobusu w trakcie realizowania kursu oraz o rzeczywistym czasie przyjazdu autobusu na dany przystanek, przebiegu trasy linii i lokalizacji przystanków,
- w Punkcie Obsługi Klienta KLA – w zakresie dotyczącym stosowanego cennika opłat, obowiązujących uprawnień do ulg w opłatach, wysokości opłat dodatkowych pobieranych za brak ważnego dokumentu przewozu, postępowania reklamacyjnego, stosowania przepisów porządkowych i Regulaminu,
- na stronie internetowej KLA – w pełnym zakresie obejmującym funkcjonowanie komunikacji miejskiej, w tym dotyczącym rozkładów jazdy, schematów sieci komunikacyjnej, cennika opłat, uprawnień do ulg w opłatach, wysokości opłat dodatkowych pobieranych za brak ważnego dokumentu przewozu, postępowania reklamacyjnego, stosowania przepisów porządkowych, regulaminu przewozu osób i bagażu, zasad kontroli biletów, sieci sprzedaży biletów, informacji o adresach i czasie pracy własnych punktów sprzedaży biletów oraz informacji o wszystkich zmianach w funkcjonowaniu linii komunikacyjnych,
- u kierującego pojazdem – informacje dotyczące cen biletów, trasy i kierunku jazdy, czasu odjazdu z przystanku początkowego, zmiany przebiegu linii w sytuacjach awaryjnych.
ROZDZIAŁ VIII
UPRAWNIENIA DO PRZEJAZDÓW BEZPŁATNYCH I ULGOWYCH
§17
Uprawnienia do przejazdów bezpłatnych i ulgowych podane są do publicznej wiadomości na stronie internetowej www.kla.com.pl w zakładce: Bilety, Uprawnienia do ulgowych i bezpłatnych przejazdów.
ROZDZIAŁ IX
REKLAMACJE, SKARGI I WNIOSKI
§18
- Reklamacje z tytułu świadczonych usług są przyjmowane i rozpatrywane na zasadach ogólnych, przewidzianych w przepisach:
- Ustawy z 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1262);
- Rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 24 lutego 2006 r. w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego (Dz.U. z 2006 r., Nr 38, poz. 266).
- Osoba uprawniona może złożyć do operatora reklamację:
- dotyczącą całkowitego lub częściowego niewykorzystania biletu na przejazd;
- dotyczącą niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu, przy czym za zgodny z rozkładem jazdy uznaje się kurs wykonany 1 minutę przed czasem odjazdu autobusu oraz 3 minuty po czasie rozkładowym;
- dotyczącą sporządzonego wezwania do zapłaty;
- gdy nie zgadza się z treścią wezwania do zapłaty i może udowodnić, że posiadała ważny w dniu przejazdu dokument przewozu lub ważny dokument poświadczający jej uprawnienie do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego;
- w przypadku, gdy w trakcie kontroli biletów w autobusie nie okazała ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego/ulgowego przejazdu lub ważnego biletu, ale oświadczyła, że posiada uprawnienia do bezpłatnego/ulgowego przejazdu lub dokument przewozu ważny na ten przejazd;
- w imieniu pasażerów do 18 roku życia reklamację może złożyć jedynie ich opiekun prawny.
- Reklamację składa się w formie:
- pisemnej – osobiście lub przesyłką pocztową na adres siedziby operatora,
- drogą elektroniczną na adres e-mail lub poprzez formularz kontaktowy znajdujący się na stronie internetowej operatora.
- Złożenie reklamacji z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (np. za pośrednictwem e-mail) oznacza zgodę na doręczenie odpowiedzi na reklamację na adres poczty elektronicznej, z którego reklamacja została wysłana, albo z wykorzystaniem innego środka komunikacji elektronicznej użytego przez uprawnionego, albo pasażera do złożenia reklamacji, o ile w treści reklamacji nie umieszczono żądania udzielenia odpowiedzi w formie pisemnej na wskazany adres zamieszkania lub siedziby uprawnionego, albo pasażera.
- Jeśli uprawniony, albo pasażer złożył reklamację w formie pisemnej może żądać udzielenia odpowiedzi na reklamację z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
- Jeżeli w trakcie rozpatrywania reklamacji uprawniony, albo pasażer zmieni adres zamieszkania, siedziby, adres poczty elektronicznej lub innego środka komunikacji elektronicznej powinien o tym fakcie powiadomić. W przeciwnym razie doręczenia dokonane na dotychczasowy adres lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej, wykorzystanych do złożenia reklamacji, uznaje się za skuteczne.
- Odpowiedzi na reklamację udziela się w terminie 30 dni od dnia jej wpływu.
- Jeżeli na podstawie treści reklamacji nie można należycie ustalić jej przedmiotu, wzywa się wnoszącego reklamację do złożenia wyjaśnienia lub uzupełnienia braków w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania do złożenia wyjaśnienia lub uzupełnienia braków z pouczeniem, że niezłożenie wyjaśnienia lub nieuzupełnienie braków w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie reklamacji bez rozpoznania.
- Dochodzenie roszczeń w postępowaniu sądowym przysługuje uprawnionemu, albo pasażerowi po bezskutecznym wyczerpaniu drogi
§19
- Skargi i wnioski związane z funkcjonowaniem komunikacji miejskiej pasażer może złożyć:
- osobiście w siedzibie Spółki w formie pisemnej, w formie pisemnej za pośrednictwem poczty tradycyjnej na adres korespondencyjny Spółki, drogą elektroniczną na adres kontakt@kla.com.pl lub poprzez stronę internetową kla.com.pl w zakładce: Kontakt, Formularz kontaktowy,
- osobiście, w formie pisemnej lub za pośrednictwem poczty tradycyjnej na adres korespondencyjny organizatora publicznego transportu zbiorowego lub drogą elektroniczną na adres wk@um.kalisz.pl
- Skargi i wnioski pasażerów dotyczące funkcjonowania komunikacji miejskiej (np. rozkład jazdy, stan techniczny infrastruktury przystankowej, brak rozkładu jazdy na przystankach) rozpatruje organizator, natomiast skargi i wnioski w zakresie sprzedaży i kontroli biletów oraz dotyczące działalności KLA rozpatruje operator.
- Odpowiedzi na skargę i wnioski udziela się w terminie 30 dni od dnia jej wpływu.
- Odpowiedź na skargę/wniosek przekazywana jest taką samą drogą jaką skarga/wniosek wpłynęła/wpłynął, chyba że wnoszący wskaże w treści skargi lub wniosku inny sposób i adres, na który należy przekazać odpowiedź.
- Jeżeli na podstawie treści skargi/wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego skargę/wniosek do złożenia wyjaśnienia lub uzupełnienia braków w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania do złożenia wyjaśnienia lub uzupełnienia braków z pouczeniem,
że niezłożenie wyjaśnienia lub nieuzupełnienie braków w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie skargi/wniosku bez rozpoznania.
ROZDZIAŁ X
PRZEWÓZ OSÓB – PRZEPISY PORZĄDKOWE
§20
- Wsiadanie do pojazdu i wysiadanie z niego dozwolone jest wyłączenie po całkowitym zatrzymaniu pojazdu i tylko na przystankach do tego przeznaczonych.
- Pierwszeństwo przed wsiadającymi pasażerami mają osoby wysiadające, a także osoby z niepełnosprawnością i osoby o ograniczonej możliwości poruszania się.
- W sytuacjach awaryjnych dozwolone jest wsiadanie i wysiadanie z pojazdu poza przystankami, w miejscu jego zatrzymania przez kierującego pojazdem i otwarciu drzwi.
- Pasażerowie zajmujący miejsca stojące mają obowiązek w czasie jazdy trzymać się uchwytów lub poręczy.
- Pasażer zamierzający wsiąść do pojazdu na przystanku oznaczonym jako „na żądanie” jest obowiązany z odpowiednim wyprzedzeniem powiadomić o tym kierującego pojazdem poprzez wyraźne podniesienie ręki, a także stać przodem w kierunku nadjeżdżającego pojazdu. W przypadku trudnych warunków atmosferycznych ograniczających widoczność, kierujący pojazdem zobowiązany jest zatrzymać się każdorazowo na przystanku oznaczonym jako „na żądanie”, jeśli na przystanku znajdują się jakiekolwiek osoby.
- Pasażer zamierzający wysiąść z pojazdu na przystanku oznaczonym jako „na żądanie” jest obowiązany z odpowiednim wyprzedzeniem powiadomić o tym kierującego pojazdem poprzez naciśnięcie odpowiednio oznaczonego przycisku, znajdującego się w pobliżu drzwi, albo ustnie zakomunikować kierującemu pojazdem chęć zakończenia przejazdu.
- Pasażer zajmujący miejsce oznaczone dla osób z niepełnosprawnością lub osoby z wózkiem dziecięcym, obowiązany jest je zwolnić osobom uprawnionym.
- Dziecko przewożone w pojeździe w wózku dziecięcym musi być zabezpieczone szelkami zapobiegającymi wypadnięciu. W przypadku braku takiego zabezpieczenia dziecko należy wyjąć z wózka i trzymać na kolanach celem zapewnienia bezpieczeństwa.
- Opiekun dziecka w wózku, jak również osoby z niepełnosprawnością, poruszające się na wózku inwalidzkim, mają obowiązek zabezpieczyć wózek przed niekontrolowanym przemieszczaniem się w pojeździe w trakcie odbywanej podróży.
- Pasażerowie nie mogą zajmować miejsca w pobliżu kierującego pojazdem w sposób ograniczający jego pole widzenia oraz zachowywać się w sposób utrudniający kierującemu prowadzenie pojazdu.
- W przypadku awaryjnej zmiany trasy, kierujący pojazdem zobowiązany jest do niezwłocznego poinformowania pasażerów o zmianie przebiegu ustalonej trasy.
- Pasażer posiadający plecak jest zobowiązany zdjąć go z pleców i postawić obok siebie lub trzymać w ręku.
- Pasażer może zakupić bilet lub uzyskać informację od kierującego pojazdem wyłącznie w czasie postoju na przystanku.
§21
- Zabronione jest:
- wsiadanie do pojazdu i wysiadanie z niego w czasie jazdy lub przed całkowitym otwarciem drzwi pojazdu,
- wsiadanie do pojazdu po sygnale dźwiękowym uprzedzającym o zamykaniu drzwi,
- otwieranie drzwi pojazdu podczas jazdy lub podczas zatrzymywania poza przystankiem,
- zatrzymanie pojazdu – pasażer może dać sygnał do zatrzymania tylko wówczas, jeżeli jest to konieczne ze względu na bezpieczeństwo ruchu,
- rozmawianie z prowadzącym pojazd za wyjątkiem sytuacji określonej w 20 ust. 13 wyłącznie w czasie postoju autobusu na przystanku,
- wychylanie się z pojazdu i opieranie się o drzwi podczas jazdy,
- używanie w nieuzasadnionych przypadkach urządzeń alarmowych, środków ochrony przeciwpożarowej,
- zanieczyszczanie pojazdu lub niszczenie jego urządzeń lub wyposażenia,
- siadanie na barierkach ochronnych, poręczach i uchwytach, na podłodze oraz stopniach,
- przebywanie w promieniu pracy skrzydeł drzwi w czasie ich uruchamiania oraz przebywanie w bezpośrednim sąsiedztwie drzwi, w sposób uniemożliwiający ich zamknięcie albo otwarcie,
- spożywanie artykułów żywnościowych,
- spożywania napojów alkoholowych, palenie tytoniu, używanie tzw. e-papierosów oraz środków odurzających w pojeździe,
- granie na instrumentach muzycznych, korzystanie z radioodbiorników oraz innych urządzeń do odtwarzania dźwięku bez użytkowania słuchawek lub zakłócanie w inny sposób spokoju w pojeździe,
- używanie sprzętu sportowego, w szczególności łyżworolek, wrotek itp.,
- uprawianie sportu lub innych podobnych czynności oraz zabaw,
- wyrzucanie jakichkolwiek przedmiotów z pojazdu w czasie jazdy lub postoju,
- prowadzenie wszelkich zbiórek pieniędzy lub jakichkolwiek rzeczy, za wyjątkiem sytuacji, w których organizator zbiórki posiada stosowne upoważnienie,
- kwestowanie, nalepianie plakatów i ogłoszeń, rozrzucanie i rozdawanie ulotek oraz materiałów reklamowych,
- wchodzenie do pojazdu w łyżworolkach, wrotkach lub z nałożonym plecakiem,
- wykonywanie czynności mogących narazić współpasażerów na szkody lub obrażenia,
- wykonywanie innych czynności niedozwolonych w miejscach publicznych,
- utrudnianie lub uniemożliwianie w inny sposób niezakłóconego korzystania ze środków lokalnego transportu zbiorowego,
- pozostawianie bagażu podręcznego i innych rzeczy bez dozoru,
- przewożenie roweru bez zabezpieczenia specjalnym pasem mocującym, będącym na wyposażeniu pojazdu,
- przewożenie hulajnóg oraz innych urządzeń transportu osobistego, które nie są złożone i które nie stanowią bagażu,
- przewożenie rowerów elektrycznych i hulajnóg elektrycznych,
- umieszczania nóg na miejscach do siedzenia, zwierząt (również na kocach, pledach lub koszykach), bagażu oraz przedmiotów mogących uszkodzić lub zanieczyścić te miejsca.
§22
- Wsiadanie do pojazdu na przystankach początkowych dozwolone jest za zgodą kierującego pojazdem po zakończeniu czynności związanych ze zmianą kierunku jazdy i po podstawieniu pojazdu na przystanek. W przypadku niekorzystnych warunków atmosferycznych, niezwłocznie po zakończeniu czynności obsługowych kierujący pojazdem zobowiązany jest podstawić pojazd na przystanek początkowy w celu umożliwienia oczekującym na przystanku zajęcie miejsca w pojeździe. Kierujący pojazdem może odstąpić od podstawienia pojazdu na przystanek początkowy w przypadku jeżeli:
- inny autobus ma wcześniejszy planowany odjazd,
- usytuowanie przystanku początkowego ze względów bezpieczeństwa wyklucza dłuższy postój pojazdu na przystanku,
- postój autobusu powoduje utrudnienia ruchu innych autobusów,
- kierujący pojazdem odbywa planowaną przerwę w pracy wymaganą obowiązującymi go przepisami pracy.
- Pasażerowie zobowiązani są opuścić pojazd na przystanku obowiązującym jako ostatni na danej trasie.
- Osoby z widoczną niepełnosprawnością ruchową lub osoby niewidome lub niedowidzące poruszające się z białą laską lub psem asystującym, powinny oczekiwać w przedniej części przystanku, w tym przystanku „na żądanie”, umożliwiając bezpieczne zatrzymanie pojazdu na przystanku. Kierujący pojazdem ma obowiązek zatrzymać pojazd na przystanku „na żądanie” nawet w przypadku braku sygnalizacji takiej potrzeby ze strony osoby niepełnosprawnej.
- Pasażer przewożący rower i zajmujący miejsce wyznaczone również dla osoby na wózku inwalidzkim lub osoby przewożącej dziecko w wózku dziecięcym jest obowiązany do niezwłocznego ustąpienia tego miejsca w przypadku zgłoszenia się osoby uprawnionej i opuszczenia pojazdu wraz z rowerem. Nieopuszczenie pojazdu jest traktowane jak niedozwolony przewóz rzeczy.
- Pasażer przewożący dziecko w wózku dziecięcym i zajmujący miejsce wyznaczone również dla osoby na wózku inwalidzkim jest obowiązany do niezwłocznego ustąpienia tego miejsca osobie uprawnionej i ustawienia wózka dziecięcego w innym dostępnym miejscu.
- Pasażer zajmujący miejsce siedzące pierwszeństwa dla osób o obniżonej sprawności ruchowej, w tym osób niepełnosprawnych i osób starszych lub dla osób z małym dzieckiem na ręku i kobiet w ciąży jest obowiązany do niezwłocznego ustąpienia tego miejsca osobie uprawnionej.
§23
- Kierujący pojazdem lub kontrolerzy są uprawnieni do niedopuszczenia do przewozów lub polecenia opuszczenia pojazdu osobom zagrażającym bezpieczeństwu, porządkowi w transporcie, zakłócającym spokój w pojeździe lub osobom uciążliwym dla innych pasażerów, w szczególności osobom w stanie wskazującym na nietrzeźwość lub użycie środków odurzających, a także osobom agresywnym i nie zachowującym podstawowych zasad higieny osobistej.
- Osoby zagrażające bezpieczeństwu lub porządkowi w przewozach naruszając powyższe przepisy mogą być niedopuszczone do przewozu lub usunięte ze środka transportowego przez kierującego pojazdem lub kontrolera. Osobom tym nie przysługuje zwrot opłaty za przejazd.
- W przypadku odmowy opuszczenia pojazdu przez osoby, o których mowa w ust.1 i 2, kierujący pojazdem lub kontroler ma prawo do wezwania agencji ochrony, z którą współpracuje operator, Policji lub Straży Miejskiej.
- Powyższe zapisy nie zwalniają od odpowiedzialności naprawienia szkody wyrządzonej przez pasażera przy okazji naruszenia przepisów porządkowych.
§24
- W przypadkach nadzwyczajnych, takich jak na przykład zagrożenie bezpieczeństwa, zdrowia lub życia, popełnienie przestępstwa, rażące naruszenie przepisów porządkowych lub inne poważne zakłócenie porządku publicznego, kierujący pojazdem uprawniony jest do zmiany ustalonej trasy przejazdu w celu skorzystania z pomocy odpowiednich służb, w szczególności Policji, Straży Miejskiej, jednostki ratowniczo-gaśniczej, jednostki służby zdrowia.
- W przypadkach opisanych w ust. 1. kierujący pojazdem jest uprawniony do podjęcia decyzji o zatrzymaniu pojazdu i wypuszczeniu pasażerów w miejscu poza wyznaczonymi na trasie przejazdu przystankami, z zachowaniem szczególnej ostrożności.
§25
Kierujący pojazdem:
- zobowiązany jest do obsługi każdego przystanku, wskazanego w rozkładzie jazdy, z zastrzeżeniem punktu 2 i 3 poniżej,
- może zaniechać obsługi przystanku oznaczonego w rozkładzie jazdy jako „na żądanie” w przypadku braku chętnych pasażerów do skorzystania z tego przystanku, z wyjątkiem sytuacji określonej w § 20 pkt. 5-6,
- ma prawo do niezatrzymania się na przystankach, na których nie oczekują żadne osoby po upewnieniu się, że osoby znajdujące się w autobusie nie zasygnalizowały chęci wyjścia z autobusu, np. za pomocą przycisku,
- nie powinien w czasie jazdy prowadzić rozmów z pasażerami, jak również spożywać posiłków oraz palić tytoniu, w tym też e-papierosów,
- przed zamknięciem drzwi zobowiązany jest sprawdzić czy wszyscy wysiadający pasażerowie opuścili pojazd, a pasażerowie wsiadający są wewnątrz pojazdu,
- nie może poruszać się autobusem z otwartymi drzwiami,
- zobowiązany jest do udzielenia wszelkiej niezbędnej pomocy osobom z niepełnosprawnością oraz osobom o ograniczonej możliwości poruszania się, w tym poprzez rozłożenie i złożenie rampy w pojeździe, tak aby osoba z niepełnosprawnością mogła odbyć przejazd.
ROZDZIAŁ XI
PRZEWÓZ BAGAŻY I ZWIERZĄT – PRZEPISY PORZĄDKOWE
§26
- Pasażerowie mogą przewozić w pojazdach zwierzęta oraz bagaż, jeżeli istnieje możliwość takiego umieszczenia ich w pojeździe, aby nie zagrażały bezpieczeństwu i porządkowi w transporcie, nie utrudniały przejścia, nie narażały na zanieczyszczenie odzieży innych pasażerów oraz nie ograniczały widoczności kierującego pojazdem.
- Dopuszczalne jest przewożenie odpowiednio zabezpieczonych małych zwierząt domowych, jeżeli nie są one uciążliwe dla pasażerów (np. z powodu hałasu, zapachu).
- Przewóz psów, w liczbie nie większej niż jeden pies pod opieką dorosłego pasażera, jest dozwolony (z wyłączeniem miejsc do siedzenia) pod warunkiem, że pies jest trzymany na smyczy i ma założony Rasy miniaturowe lub mieszańce w typie tych ras są zwolnione z obowiązku noszenia kagańca pod warunkiem trzymania na krótkiej smyczy i na rękach pasażera.
- Pies asystujący osobie z niepełnosprawnością może podróżować bez kagańca i bez smyczy. Osoba z niepełnosprawnością podróżująca z psem asystującym musi posiadać certyfikat potwierdzający status psa asystującego.
- Dozwolony jest przewóz:
- rowerka dziecięcego (dwu lub trójkołowego);
- wózków inwalidzkich (w tym wyposażonych w silnik elektryczny) – jeżeli:
- wymiary wózka nie przekraczają wymiarów: długość całkowita: 120 cm, szerokość całkowita: 70 cm, wysokość całkowita: 109 cm, a ich waga całkowita nie przekracza 350 kg,
- wózek można obrócić wewnątrz pojazdu, w miejscu wokół własnej osi,
- wózek zostanie prawidłowo ustawiony w wyznaczonym miejscu i unieruchomiony za pomocą hamulca lub blokady oraz zabezpieczony pasem mocującym – jeżeli pojazd jest w niego wyposażony;
- wózków dziecięcych – jeżeli:
- wózek zostanie skutecznie unieruchomiony za pomocą hamulca lub blokady oraz ustawiony w wyznaczonym miejscu, a jeśli to miejsce jest zajęte przez wózek inwalidzki lub inny wózek dziecięcy – w innym dostępnym miejscu, równolegle do osi pojazdu i tyłem dziecka do kierunku jazdy,
- dziecko zostanie zabezpieczone za pomocą szelek bezpieczeństwa stanowiących wyposażenie wózka,
- opiekun dziecka przebywa w bezpośrednim sąsiedztwie wózka, zapewniając niezwłoczną możliwość unieruchomienia wózka w razie jego niespodziewanego przemieszczania lub przewracania się, w tym na skutek nagłego hamowania lub nagłej zmiany toru ruchu pojazdu;
- jednoosobowych rowerów niewyposażonych w silnik – jeżeli istnieje możliwość umieszczenia roweru w miejscu przeznaczonym do przewozu wózków oraz zostanie prawidłowo zabezpieczony za pomocą pasów mocujących – jeżeli pojazd jest w nie wyposażony;
- składanych hulajnóg, niewyposażonych w silnik – jeżeli są złożone i przewożone w opakowaniu transportowym lub trzymane w ręku w sposób nieprzeszkadzający innym pasażerom;
- urządzeń wspomagających ruch (w tym wrotek, rolek, deskorolek) – jeżeli są przewożone w opakowaniu transportowym lub trzymane w ręku w sposób nieprzeszkadzający innym pasażerom.
- Pasażer przewożący bagaż określony w ust. 5 pkt 1 – 4 zobowiązany jest wejść do pojazdu środkowymi drzwiami i ustawić go równolegle przy burcie pojazdu w miejscu przeznaczonym do przewozu wózków i rowerów oraz przypiąć pasem mocującym, jeżeli pojazd jest w niego wyposażony.
- Ewentualny, równoczesny przewóz przez pasażera roweru i przejazd osoby na wózku inwalidzkim albo z wózkiem dziecięcym, a także większej liczby rowerów, jeżeli z pojazdu nie korzysta osoba na wózku inwalidzkim, albo z wózkiem dziecięcym, możliwy jest pod warunkiem uzyskania zgody kierującego pojazdem.
- W uzasadnionych przypadkach, szczególnie przy dużym napełnieniu pojazdu pasażerami, kierujący pojazdem może odmówić przewozu bagażu o rozmiarach lub masie stwarzających utrudnienia dla pasażerów (nie dotyczy wózków dziecięcych i inwalidzkich oraz innych sprzętów osób z niepełnosprawnością i o ograniczonej możliwości poruszania się).
- Pasażer odpowiada za zanieczyszczenie pojazdu lub uszkodzenie jego urządzeń i wyposażenia oraz za szkody lub obrażenia odniesione przez współpasażerów (np. pogryzienie przez psa) powstałe w związku z przewozem bagażu podręcznego lub zwierząt.
- Pasażer może przewozić rzeczy, których właściwości, zamknięcie, objętość i masa pozwalają na łatwe i niepowodujące ryzyka szkód przenoszenie i umieszczenie w przeznaczonych do tego miejscach.
- Za przewóz bagażu podręcznego, wózków dziecięcych, rowerów i zwierząt domowych nie pobiera się opłat.
§27
Nie wolno przewozić:
- rzeczy, których przewóz jest zabroniony na podstawie odrębnych przepisów;
- przedmiotów, które ze względu na swoje właściwości mogą stanowić zagrożenie dla jego posiadacza lub innych pasażerów, a w szczególności niezabezpieczonych odpowiednio: przedmiotów o ostrych krawędziach, łatwopalnych, wybuchowych, substancji żrących, trujących itp.;
- rowerów wieloosobowych;
- rowerów 3- i więcej kołowych, z wyjątkiem § 26 ust. 5 pkt. 1, wózków rowerowych i przyczep rowerowych.
ROZDZIAŁ XII
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODY
§28
- Pasażer odpowiada za spowodowane z własnej winy uszkodzenie lub zanieczyszczenie pojazdu oraz innych urządzeń komunikacyjnych.
- Za zmianę trasy przejazdu lub zatrzymanie pojazdu bez uzasadnionej przyczyny pasażer zobowiązany jest uiścić opłatę dodatkową w wysokości przewidzianej w taryfie przewozowej.
- Operator odpowiada za szkody, z zastrzeżeniem ust. 4, poniesione przez pasażerów, a wynikające ze stanu technicznego pojazdów.
- Operator nie ponosi odpowiedzialności za szkody przez niego niezawinione, powstałe m.in. na skutek przerw w ruchu albo zmian kierunku jazdy spowodowanych przyczynami techniczno-organizacyjnymi.
- Operator zobowiązany jest naprawić szkodę wynikłą na skutek niewykonania odpowiedniego przewozu lub nienależytego wykonania umowy przewozu osób i bagażu.
- Operator odpowiada za szkodę, jaką pasażer poniósł wskutek przedwczesnego odjazdu środka transportowego lub opóźnionego przyjazdu albo odwołania regularnie kursującego środka transportowego, jeżeli szkoda wynikła z winy operatora.
- Za bagaż (w tym również rower) lub zwierzęta, które pasażer przewozi pod własnym nadzorem, operator ponosi odpowiedzialność w przypadku, gdy szkoda powstała z jego winy.
ROZDZIAŁ XIII
POSTĘPOWANIE Z RZECZAMI ZNALEZIONYMI
§29
Pasażer, który znalazł w pojeździe rzecz zgubioną lub porzuconą powinien przekazać tę rzecz kierującemu pojazdem.
§30
Znalazcy przysługuje prawo sprawdzenia, czy wydana przez niego rzecz została przez kierującego pojazdem przekazana do miejsca przechowywania rzeczy znalezionych w siedzibie KLA.
§31
Rzeczy znalezione odebrać można w siedzibie KLA, przy ul. Wrocławskiej 30 – 38 w Kaliszu – zasady funkcjonowania biura rzeczy znalezionych opisane są na stronie www.kla.com.pl – https://kla.com.pl/biuro-rzeczy-znalezionych.
ROZDZIAŁ XIV
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Niniejszy Regulamin stosuje się z uwzględnieniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa
oraz prawa miejscowego, w tym w szczególności:
- Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1262),
- Ustawa z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2039),
- Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571),
- Ustawa z dnia 29 maja 1974 r. o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1100),
- Uchwała Nr XIV/153/2015 Rady Miejskiej Kalisza z dnia 17 września 2015 r. w sprawie uprawnień do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego komunikacji miejskiej na terenie miasta Kalisza i gmin, z którymi Miasto Kalisz zawarło porozumienia (z poźn. zm.),
- Uchwała Nr XXVI/405/2008 Rady Miejskiej Kalisza z dnia 29 września 2008 r. w sprawie ustalenia cen maksymalnych za usługi przewozowe środkami komunikacji miejskiej na terenie miasta Kalisza (z późn. zm.),
- Uchwała Nr XIV/152/2015 r. Rady Miejskiej Kalisza z dnia 17 września 2015 r. w sprawie ustalenia cen maksymalnych za usługi przewozowe w publicznym transporcie (z późn. zm.),
- Zarządzeniu nr 724/2017 Prezydenta Miasta Kalisza z dnia 28.11.2017r. w sprawie ustalenia wysokości opłat pobieranych przez operatora publicznego transportu zbiorowego w granicach administracyjnych miasta Kalisza (z późn. zm.),
- Zarządzeniu nr 810/2022 Prezydenta Miasta Kalisza z dnia 13.12.2022r. w sprawie ustalenia wysokości opłat pobieranych przez operatora publicznego transportu zbiorowego za usługi przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym środkami komunikacji miejskiej na terenie sąsiadujących miast i gmin w ramach zawartych porozumień (z późn. zm.).
- W sprawach nieuregulowanych niniejszymi przepisami Regulaminu oraz w kwestii roszczeń z tytułu umowy przewozu osób mają zastosowanie przepisy Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061), Ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1262) oraz Ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2778).
Prezes Zarządu Kaliskich Linii Autobusowych Sp. z o.o.
/-/
Elżbieta Binder